PROOFREADERS' ATTITUDES TOWARDS ARTIFICIAL INTELLIGENCE: A PRELIMINARY STUDY

Authors

  • Ismael Nina Universidad Mayor de San Andrés - Bolivia

DOI:

https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v14i1.524

Keywords:

Text editing , Professional competence , Attitude , Artficial Inteligence

Abstract

The integration of artificial intelligence (AI) has generated debates in different areas of knowledge, and proofreading is no exception. This research set out to analyze the attitudes of proofreaders about the use of AI in their professional work. A quantitative approach with a descriptive-cross-sectional design was adopted and a closed-ended questionnaire survey was applied to a sample of 22 proofreaders. Participants rated AI as moderately effective in detecting spelling and grammatical errors, but less efficient in aspects such as typographical adequacy and vocabulary enrichment. In addition, they expressed mostly unfavorable attitudes toward AI's ability to interpret contexts or apply linguistic criteria with the accuracy of a human professional. Regarding job impact, most did not express concern about a possible replacement of proofreaders or a decrease in service quality. These findings show that, although AI offers certain operational advantages, it does not yet reach the complexity of human judgment. It is concluded that artificial intelligence is perceived as a useful but limited support tool that does not replace the specialized work of the professional proofreader or compromise his or her role in the editorial process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ismael Nina, Universidad Mayor de San Andrés - Bolivia

Licenciatura (Carrera de Lingüística e Idiomas) - Universidad Mayor de San Andrés (La Paz, Bolivia) Correo electrónico: ismaelnina32@gmail.com

References

Abeliuk, A. y Gutierrez, C. (2021). Historia y evolución de la inteligencia artificial. Revista Bits. (27), 73-84. https://revistasdex.uchile.cl/index.php/bits/article/view/2767

Aguilar Bustamante, M. C. (2024). La Inteligencia Artificial en la dinámica académica. Diversitas, 19(2), 12-17. https://doi.org/10.15332/22563067.9391 DOI: https://doi.org/10.15332/22563067.9391

Álvarez Acosta, J. (2023). Inteligencia artificial: ¿Oportunidad o amenaza? Revista De Investigación Y Evaluación Educativa, 10(1), 4–5. https://doi.org/10.47554/revie.vol10.num1.2023.pp4-5 DOI: https://doi.org/10.47554/revie.vol10.num1.2023.pp4-5

Cabanelas Omil, J. (2019). Inteligencia artificial ¿Dr. Jekyll o Mr. Hyde? Mercados Y Negocios, (40), 5–22. https://doi.org/10.32870/myn.v0i40.7403 DOI: https://doi.org/10.32870/myn.v0i40.7403

Cadena, A., Lund, S., Bughin, J., & Manyika, J. (2017). El salto de productividad. En Banco Interamericano de Desarrollo (Ed.), Robotlucion. El futuro del trabajo en la integración 4. 0 de América Latina (pp. 103-114).

Colella, V. (2023, septiembre 15). Corregir en tiempos de inteligencia artificial – PLECA Profesionales de la Lengua Española Correcta de la Argentina. https://www.pleca.org.ar/corregir-en-tiempos-de-inteligencia-artificial/

Correira Alves, L., Dias de Lima, L., & Sá Carvalho, M. (2024). Inteligencia artificial y proceso editorial en CSP. Cadernos de Saúde Pública, 40.

https://doi.org/10.1590/0102-311XES189024 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311xes189024

Díaz-Cuevas, A. P. y Rodríguez-Herrera, J. D. (2024). Usos de la Inteligencia Artificial en la escritura académica: experiencias de estudiantes universitarios en 2023. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 21(42), 25–44. https://doi.org/10.29197/cpu.v21i42.595 DOI: https://doi.org/10.29197/cpu.v21i42.595

Etesse, M. (2024). Introducción al análisis de datos cualitativos con inteligencia artificial. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://doi.org/10.18800/9786124355172 DOI: https://doi.org/10.18800/9786124355172

Fernández, A. de M. (2024). Una doble historia de la inteligencia artificial: Avance tecnológico y proceso de regulación en Europa. Revista de privacidad y derecho digital, 9(34), 26-89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9726988

Ferrarelli, M. (2024). Inteligencia artificial y educación: insumos para su abordaje desde Iberoamérica. OEI. https://oei.int/oficinas/argentina/publicaciones/inteligencia-artificial-y-educacion-insumos-para-su-abordaje-desde-iberoamerica/

García Negroni, M. y Estrada, A. (2006). ¿Corrector o corruptor? Saberes y competencias del corrector de estilo. Páginas de Guarda, (1), 26-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2014997

García Sánchez, O. V. (2023). Uso y percepción de ChatGPT en la educación superior. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 11(23), 98–107. https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009 DOI: https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009

Hernández Arellano, T. (1 de agosto de 2023). El oficio del corrector en el auge de la inteligencia artificial (IA) [conferencia]. Jóvenes en la Ciencia: Tercer coloquio interno sobre estudios editoriales Vol. 20 (2023), Guanajuato, México. http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/9342

Holguín Loor, R. G., Navarrete Mora, S. V., & Delgado Párraga, J. G. (2024). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación Universitaria: Avances, Desafíos y Perspectivas. Dominio De Las Ciencias, 10(3), 1677–1696. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/4002/8329

Lüthy, I. A. (2022). Inteligencia artificial y aprendizaje de máquina en diagnóstico y tratamiento del cáncer. Medicina (Buenos Aires), 82(5), 798-800. https://acortar.link/n8DnNr

Machin-Mastromatteo, J. D. (2023). Implicaciones y políticas editoriales de la inteligencia artificial. Revista Estudios De La Información, 1(2), 123–133. https://doi.org/10.54167/rei.v1i2.1448 DOI: https://doi.org/10.54167/rei.v1i2.1448

Martín-Marchante, B. (2022). TIC e inteligencia artificial en la revisión del proceso de escritura: Su uso en las universidades públicas valencianas. Research in Education and Learning Innovation Archives, 28, 16-31. https://doi.org/10.7203/realia.28.20622 DOI: https://doi.org/10.7203/realia.28.20622

Martinez Salvatierra, M. E. (2019). Redactar… ¿Cómo? (Manual teórico práctico). Grafic Printer.

Meza Ruiz, L. M. (2022). La correctología y la producción académica. Escritura Creativa, 3(2). https://ojs.nfshost.com/index.php/escritura_creativa/article/view/4

Pájaro Valgañón, Á. (2024). El corrector editorial en español [Trabajo de fin de grado, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/73173

Pulido Mata, J. (2015). Corregir al corrector [Tesis de Maestría, Universidad Autónoma Metropolitana]. https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/22800

Robledo Olivares, E. (29 de julio de 2021). El corrector de textos: afición y profesionalidad [conferencia]. Jóvenes en la Ciencia: 1er. Coloquio Interno Sobre Estudios Editoriales. Vol. 9 (2021), Guanajuato, México.

http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/5460

Román Acosta, D. D. (2023). Más allá de las palabras: Inteligencia artificial en la escritura académica. Escritura Creativa, 4(2), 35-58. https://ojs.nfshost.com/index.php/escritura_creativa/article/view/44

Rodríguez Barrios, S. (2019). Manual de corrección de textos. Fondo Editorial Escuela de Edición de Lima.

Rouhiainen, L. (2018). Inteligencia artificial: 101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro. Editorial Planeta. https://planetadelibrosar0.cdnstatics.com/libros_contenido_extra/40/39307_Inteligencia_artificial.pdf

Sanabria, J., Silveira, Y., Perez, D., & Cortina, M. (2023). Incidencias de la inteligencia artificial en la educación contemporánea. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 31(77), 11. https://doi.org/10.3916/C77-2023-08 DOI: https://doi.org/10.3916/C77-2023-08

Salazar González, C., & Verástica Cháidez, M. L. G. (2025). La reescritura académica con herramientas de Inteligencia artificial en una universidad pública de México: Academic rewriting with artificial intelligence tools at a public university in Mexico. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 6(1), 498 – 517. https://doi.org/10.56712/latam.v6i1.3354 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v6i1.3354

Tomalá De La Cruz, M. A., Mascaró Benites, E. M., Carrasco Cachinelli, C. G., & Aroni Caicedo, E. V. (2023). Incidencias de la inteligencia artificial en la educación. RECIMUNDO, 7(2),238–251.

https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.238-251 DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.238-251

Zorrilla, A. M. (2004). Normativa lingüística española y corrección de textos. Fundación Instituto Superior de Estudios Lingüísticos y Literarios.

Published

2025-06-30

How to Cite

Nina, I. (2025). PROOFREADERS’ ATTITUDES TOWARDS ARTIFICIAL INTELLIGENCE: A PRELIMINARY STUDY. La Saeta Universitaria Académica Y De Investigación, 14(1), 32–47. https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v14i1.524