PROOFREADERS' ATTITUDES TOWARDS ARTIFICIAL INTELLIGENCE: A PRELIMINARY STUDY
DOI:
https://doi.org/10.56067/saetauniversitaria.v14i1.524Keywords:
Text editing , Professional competence , Attitude , Artficial InteligenceAbstract
The integration of artificial intelligence (AI) has generated debates in different areas of knowledge, and proofreading is no exception. This research set out to analyze the attitudes of proofreaders about the use of AI in their professional work. A quantitative approach with a descriptive-cross-sectional design was adopted and a closed-ended questionnaire survey was applied to a sample of 22 proofreaders. Participants rated AI as moderately effective in detecting spelling and grammatical errors, but less efficient in aspects such as typographical adequacy and vocabulary enrichment. In addition, they expressed mostly unfavorable attitudes toward AI's ability to interpret contexts or apply linguistic criteria with the accuracy of a human professional. Regarding job impact, most did not express concern about a possible replacement of proofreaders or a decrease in service quality. These findings show that, although AI offers certain operational advantages, it does not yet reach the complexity of human judgment. It is concluded that artificial intelligence is perceived as a useful but limited support tool that does not replace the specialized work of the professional proofreader or compromise his or her role in the editorial process.
Downloads
References
Abeliuk, A. y Gutierrez, C. (2021). Historia y evolución de la inteligencia artificial. Revista Bits. (27), 73-84. https://revistasdex.uchile.cl/index.php/bits/article/view/2767
Aguilar Bustamante, M. C. (2024). La Inteligencia Artificial en la dinámica académica. Diversitas, 19(2), 12-17. https://doi.org/10.15332/22563067.9391 DOI: https://doi.org/10.15332/22563067.9391
Álvarez Acosta, J. (2023). Inteligencia artificial: ¿Oportunidad o amenaza? Revista De Investigación Y Evaluación Educativa, 10(1), 4–5. https://doi.org/10.47554/revie.vol10.num1.2023.pp4-5 DOI: https://doi.org/10.47554/revie.vol10.num1.2023.pp4-5
Cabanelas Omil, J. (2019). Inteligencia artificial ¿Dr. Jekyll o Mr. Hyde? Mercados Y Negocios, (40), 5–22. https://doi.org/10.32870/myn.v0i40.7403 DOI: https://doi.org/10.32870/myn.v0i40.7403
Cadena, A., Lund, S., Bughin, J., & Manyika, J. (2017). El salto de productividad. En Banco Interamericano de Desarrollo (Ed.), Robotlucion. El futuro del trabajo en la integración 4. 0 de América Latina (pp. 103-114).
Colella, V. (2023, septiembre 15). Corregir en tiempos de inteligencia artificial – PLECA Profesionales de la Lengua Española Correcta de la Argentina. https://www.pleca.org.ar/corregir-en-tiempos-de-inteligencia-artificial/
Correira Alves, L., Dias de Lima, L., & Sá Carvalho, M. (2024). Inteligencia artificial y proceso editorial en CSP. Cadernos de Saúde Pública, 40.
https://doi.org/10.1590/0102-311XES189024 DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311xes189024
Díaz-Cuevas, A. P. y Rodríguez-Herrera, J. D. (2024). Usos de la Inteligencia Artificial en la escritura académica: experiencias de estudiantes universitarios en 2023. Cuaderno De Pedagogía Universitaria, 21(42), 25–44. https://doi.org/10.29197/cpu.v21i42.595 DOI: https://doi.org/10.29197/cpu.v21i42.595
Etesse, M. (2024). Introducción al análisis de datos cualitativos con inteligencia artificial. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://doi.org/10.18800/9786124355172 DOI: https://doi.org/10.18800/9786124355172
Fernández, A. de M. (2024). Una doble historia de la inteligencia artificial: Avance tecnológico y proceso de regulación en Europa. Revista de privacidad y derecho digital, 9(34), 26-89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9726988
Ferrarelli, M. (2024). Inteligencia artificial y educación: insumos para su abordaje desde Iberoamérica. OEI. https://oei.int/oficinas/argentina/publicaciones/inteligencia-artificial-y-educacion-insumos-para-su-abordaje-desde-iberoamerica/
García Negroni, M. y Estrada, A. (2006). ¿Corrector o corruptor? Saberes y competencias del corrector de estilo. Páginas de Guarda, (1), 26-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2014997
García Sánchez, O. V. (2023). Uso y percepción de ChatGPT en la educación superior. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 11(23), 98–107. https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009 DOI: https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009
Hernández Arellano, T. (1 de agosto de 2023). El oficio del corrector en el auge de la inteligencia artificial (IA) [conferencia]. Jóvenes en la Ciencia: Tercer coloquio interno sobre estudios editoriales Vol. 20 (2023), Guanajuato, México. http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/9342
Holguín Loor, R. G., Navarrete Mora, S. V., & Delgado Párraga, J. G. (2024). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación Universitaria: Avances, Desafíos y Perspectivas. Dominio De Las Ciencias, 10(3), 1677–1696. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/4002/8329
Lüthy, I. A. (2022). Inteligencia artificial y aprendizaje de máquina en diagnóstico y tratamiento del cáncer. Medicina (Buenos Aires), 82(5), 798-800. https://acortar.link/n8DnNr
Machin-Mastromatteo, J. D. (2023). Implicaciones y políticas editoriales de la inteligencia artificial. Revista Estudios De La Información, 1(2), 123–133. https://doi.org/10.54167/rei.v1i2.1448 DOI: https://doi.org/10.54167/rei.v1i2.1448
Martín-Marchante, B. (2022). TIC e inteligencia artificial en la revisión del proceso de escritura: Su uso en las universidades públicas valencianas. Research in Education and Learning Innovation Archives, 28, 16-31. https://doi.org/10.7203/realia.28.20622 DOI: https://doi.org/10.7203/realia.28.20622
Martinez Salvatierra, M. E. (2019). Redactar… ¿Cómo? (Manual teórico práctico). Grafic Printer.
Meza Ruiz, L. M. (2022). La correctología y la producción académica. Escritura Creativa, 3(2). https://ojs.nfshost.com/index.php/escritura_creativa/article/view/4
Pájaro Valgañón, Á. (2024). El corrector editorial en español [Trabajo de fin de grado, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/73173
Pulido Mata, J. (2015). Corregir al corrector [Tesis de Maestría, Universidad Autónoma Metropolitana]. https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/22800
Robledo Olivares, E. (29 de julio de 2021). El corrector de textos: afición y profesionalidad [conferencia]. Jóvenes en la Ciencia: 1er. Coloquio Interno Sobre Estudios Editoriales. Vol. 9 (2021), Guanajuato, México.
http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/5460
Román Acosta, D. D. (2023). Más allá de las palabras: Inteligencia artificial en la escritura académica. Escritura Creativa, 4(2), 35-58. https://ojs.nfshost.com/index.php/escritura_creativa/article/view/44
Rodríguez Barrios, S. (2019). Manual de corrección de textos. Fondo Editorial Escuela de Edición de Lima.
Rouhiainen, L. (2018). Inteligencia artificial: 101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro. Editorial Planeta. https://planetadelibrosar0.cdnstatics.com/libros_contenido_extra/40/39307_Inteligencia_artificial.pdf
Sanabria, J., Silveira, Y., Perez, D., & Cortina, M. (2023). Incidencias de la inteligencia artificial en la educación contemporánea. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 31(77), 11. https://doi.org/10.3916/C77-2023-08 DOI: https://doi.org/10.3916/C77-2023-08
Salazar González, C., & Verástica Cháidez, M. L. G. (2025). La reescritura académica con herramientas de Inteligencia artificial en una universidad pública de México: Academic rewriting with artificial intelligence tools at a public university in Mexico. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 6(1), 498 – 517. https://doi.org/10.56712/latam.v6i1.3354 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v6i1.3354
Tomalá De La Cruz, M. A., Mascaró Benites, E. M., Carrasco Cachinelli, C. G., & Aroni Caicedo, E. V. (2023). Incidencias de la inteligencia artificial en la educación. RECIMUNDO, 7(2),238–251.
https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.238-251 DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.238-251
Zorrilla, A. M. (2004). Normativa lingüística española y corrección de textos. Fundación Instituto Superior de Estudios Lingüísticos y Literarios.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 La Saeta Universitaria Académica y de Investigación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.